diva's in ER - Reisverslag uit Miami, Verenigde Staten van Cora en Alida - WaarBenJij.nu diva's in ER - Reisverslag uit Miami, Verenigde Staten van Cora en Alida - WaarBenJij.nu

diva's in ER

Door: coraal

Blijf op de hoogte en volg Cora en Alida

27 Februari 2013 | Verenigde Staten, Miami

Zaterdag rustig dagje. 's Morgens een heerlijke wandeling gemaakt waarbij we allebei verbrand zijn. Lekker bij de rivier gezeten. 's Middags pannenkoeken gebakken en net toen we wilde gaan eten ging de telefoon van Jaqueline ( een verpleegkundige die hier ook zit). Er was een groot ongeluk gebeurd. Een truck omgevallen en er waren gewonden. Nou, de gedekte tafel en pannenkoeken achtergelaten en op naar de kliniek. Daar aangekomen was het een tumult van heb ik jou daar. Een zwaar gewonde man werd binnen gedragen en vijf patienten met wat lichtere verwondingen. De zwaar gewonde patient werd opgenomen en de vijf met de lichtere verwondingen werden door ons behandeld en konden daarna naar huis. Geloof het of niet, maar het was weer realitytime en heel Passe Catabois liep uit om te kijken naar de ernstig gewonde patient. Zelfs de fanfare met de trompetten in hun hand kwamen kijken.
Over de fanfare gesproken. Nu denken wij Nederlanders dat alle zwarte mensen muzikaal zijn. Nou hier in Haiti is dat niet het geval. We zitten zondags in de kerk en daar is een heuse band. Wel is het zo dat de band wat anders lijkt te spelen dan dat er gezongen wordt. En wat ze spelen is zo verschrikkelijk vals dat de Jostiband er loepzuiver bij is. Ze kunnen beter een kno arts hier naar toe sturen want het kan niet anders dan dat er mensen rondlopen met gesprongen trommelvliezen. Ook het zingen van de mensen zelf is niet helemaal zuiver, maar komt wel uit een goed hart.
De armoede wordt ons nu wel duidelijk. Er liggen steeds meer ondervoede kinderen opgenomen. We hebben zelfs een prematuur ( te vroeg geboren) kindje opgenomen. Het is een meisje en weegt 1,5 kilo. Ook kwam er een moeder met een tweeling, twee meisjes, met ondervoeding. Het ene meisje was er slecht aan toe en moedere kwam naar de kliniek om haar achter te laten zodat er voor haar gezorgd kon worden. De wanhoop is zo groot dat moeders hun kinderen weggeven vanwege de honger. De vrouw kreeg geld om eten te kopen en kreeg bijvoeding voor het meisje. Later zagen we haar op de markt met een tas vol boodschappen. Hopenlijk genoeg om weer wat aan te sterken.
We hebben nog een paar dagen om ons nuttig te maken in de kliniek en te genieten van het mooie weer.
De zwaargewonde jongen is een paar dagen later overleden in een ziekenhuis in Port au Paix.

Groetjes van de diva's in de jungle.

• 27 Februari 2013 - 21:59

Hanneke De Rooij:

Nou jullie maken genoeg mee. Ik geniet erg van jullie verhalen. De laatste loodjes en dan zit het er alweer op. Gr. Hanneke de Rooij

• 01 Maart 2013 - 08:03

Anneke:

Lieve dames,
    Even een berichtje van mij, we zijn trots op jullie! Hopelijk hebben jullie daar nog een paar goede dagen voor de reis terug gemaakt mag worden. We denken aan jullie!
    Liefs Anneke

• 01 Maart 2013 - 15:13

Jolanda:

Zo dames, het zit er bijna. Het was leuk om jullie belevenissen te volgen door alle leuke verhalen. Jullie hebben een hoop gezien en mee gemaakt. Het zal weer wennen zijn, straks in nederland. Ik wens jullie nog een gezellig laatste weekend en goede reis terug. En hoop de rest van de verhalen op de IC nog wel te horen.
    Groetjes, Jolanda Kreuk

• 02 Maart 2013 - 15:55

Caroline En Ineke :

Lieve dames,
    Een hele goede terugreis en hoop jullie snel weer te zien. Willen jullie nog een foto van Lou Lou met d,r moeder maken? Ben benieuwd hoe ze er nu uitzien. Lou Lou meenemen mag natuurlijk ook.

Liefs,
    Ineke

• 03 Maart 2013 - 14:04

Henk En Marja :

Hallo meisjes,
    Wat een belevenissen weer,
    Hebben jullie uiteindelijk nog wel een pannenkoek op ?
    Hier is op 27 februari onze vierde kleindochter Lizzy Tjarwina geboren.
    Succes nog deze laatste dagen en een Veilige terugreis

Henk en Marja