diva's in de bananenrepubliek - Reisverslag uit Miami, Verenigde Staten van Cora en Alida - WaarBenJij.nu diva's in de bananenrepubliek - Reisverslag uit Miami, Verenigde Staten van Cora en Alida - WaarBenJij.nu

diva's in de bananenrepubliek

Door: coraal

Blijf op de hoogte en volg Cora en Alida

24 Februari 2013 | Verenigde Staten, Miami

Van de week weer veel meegemaakt. Door slechte educatie en ondervoeding zijn de meeste Haitianen niet zo erg slim. Maxima zou zeggen:" een beetje dom". Ook zijn ze door hun overlevingsdrang een beetje egoistisch. Omdat ze geen tv hebben met reality tv willen de haitianen alles in het echt meemaken. Nou dat hebben we geweten. Er lag een zwangere mw gedragen op een matras, voor het ziekenhuis met een hele erge hoge bloeddruk en daardoor epileptische aamvallen. Omdat dit een groot risico is voor moeder en kind, moest de mw naar het ziekenhuis in Port au Paix, omdat wij niet de juiste middelen hadden. Er werd een Taptap gebeld en deze kwam na een klein half uurtje luid toeterend het terrein op rijden. Jammer, dat hij al volgeladen was met allerlei spullen en daarboven op al tientallen mensen zaten. De mw was met een brancard bij de auto gebracht en alle mensen keken nieuwsgierig wat er ging komen. Zelf de patienten uit het ziekenhuis kwamen kijken. Het was een ware happening. Niemand kwam op het idee om zijn/haar plaatsje af te staan aan de mw. Er werd geschreeuwd en geroepen maar iedereen zat (sch)aapachtig te kijken. Uiteindelijk werd de mw voorin gewurmd en moest Aal via de bestuurders kant nog wat valium spuiten ( ik hoop dat ze een aansprakelijkheids verzekering heeft wat dat was niet gedocumenteerd). Na een tijdje zette de wagen zich in beweging en reed het terrein af.
Vanmorgen kwamen we aan in de kliniek en was er weer tumult. Op de ok lag een jonge man die was gesneden met een machetti. Een hele grote snee van boven zijn oog tot en met zijn oor was het gevolg een bloedbad. Na het mooie hechtwetk van dr Anna viel hij flauw en moest worden opgenomen. Weer liepen er hele volksstammen uit om er te zien wat er gebeurd was. Zelfs patienten van klein tot groot kwamen kijken. De regel van twee bezoekers per patient wordt ruimtelijk geschonden. We denken dat er wel 30 man in zijn kamer stonden. Het was een kakafonie van heb ik jou daar.
Ook onze cv maar weer eens uitgebreid. Aal en ik moesten een echo maken ( geen idee waar we naar moesten kijken maar het is gelukt). Bij deze echografisten. Ook hebben we twee mensen moeten keuren dus ook keuringsarts kan worden bijgevoegd. Als onze cv zo blijft doorgroeien willen we wel loonsverhoging want we zijn nu multi inzetbaar.
We leren elke dag en hebben het enorm naar onze zin.
Loulou gaat vooruit en we leren haar moeder en oma goed voor haar te zorgen.
Blijf schrijven want we genieten ook van jullie reakties.
P.s. Geen muizen meer gezien.

Lieve groetjes van de diva's uit de jungle

• 24 Februari 2013 - 19:31

Anja Bakhuisen:

Hallo diva's in de jungle,

Pfff ik ga naar jullie opkijken, zoveel op jullie CV, ik ben daar werkelijk niets bij. Inderdaad weer veel meegemaakt! Nog een week daar, jullie volgende verhaal zal over de terugreis gaan! Cora je man en kids zijn rustig aan vertrokken en genieten nu van de sneeuw, echter wij hebben die sneeuw ook op dit moment, het is hier erg koud, hopelijk voor jullie geen al te groot verschil en is het tegen die tijd ook wat hoger. Fijn dat jullie Loulou zo zien opknappen met gerust hart kunnen jullie haar achterlaten! Geniet nog van alles en ik wens jullie alvast een fijne laatste week met een voorspoedige terugreis.

Liefs Anja en Frits

• 24 Februari 2013 - 19:35

Folke:

Hallo diva,s, wat een nieuwsgierigen allemaal daar zeg, doen we hier soms ook hoor naar andermans leed kijken maar dan stukken onopvallender!!!wat een heerlijkheid moet t voor jullie zijn om daar te werken zeg, alles nieuw, onvoorspelbaar en dankbaar, dat wordt weer wennen op die lange gangen hier straks!!!Want het gaat nu hard meiden, time flyes!!!!Hier alles oke, de scholen hebben vakantie dus vele op wintersportvakantie, maar voor de sneeuw hoef je niet voor naar buitenland, want vandaag hadden wij ook een witte wereld!!!!Verder geen nieuws hier, tot woensdag weer!! Kus van je zus,x

• 24 Februari 2013 - 19:56

Linda :

Hallo lieve collega"s,
    Wat een verhaal hebben jullie weer geschreven, ze zullen jullie zeker niet snel vergeten.
    Modder tot aan de oksels en zwarte nagels ,echt wat voor jullie.
    En werk nog even verder aan die CV , ALTIJD handig in slechtere tijden.
    Doe voorzichtig en geniet nog even verder want voor je het weet zit je weer in het Ikazia.
    Groetjes Linda en familie

• 24 Februari 2013 - 21:26

Caroline En Ineke :

Ha Diva's wat leuk om jullie even gesproken te hebben! Het gehuil van Lou Lou klonk me bekend in de oren...... Als ik het zo lees is er genoeg werk in de kliniek, leuk hoor. Ook wel erg herkenbaar wat jullie schrijven. Ben dan ook erg benieuwd naar jullie foto's en verhalen. Op de IC houden we ons bezig met TLC, scores, PDMS, kweken en patientezorg als er patiënten zijn.... Geniet nog van het vrije leventje en doe iedereen de hartelijke groeten en een dikke knuffel voor Lou Lou.
    Groetjes uit een ijskoud Nederland

• 24 Februari 2013 - 21:53

Jolanda:

Ha Diva's in de jungle. Ik smul iedere keer van de verhalen. We weten alvast welke verhalen we komend jaar van jullie horen;) Wij kunnen jullie van hier ook erbarmelijke verhalen vertellen maar dat komt nog wel.. Ik ben met Ellen, Hanneke v E en Leida aan het werk. Alle patienten zijn in diepe rust, lichten uit en slapen...
    He wijfies, alvast een goede reis terug, geniet van jullie vliegreis in de binnenlanden, hou je haaks!
    groeten van de IC, Zandeetje

• 24 Februari 2013 - 22:09

TANTE WIL HILVERSUM :

Hallo Cora,

wij lezen steeds jou reisverslag erg spannend
    wij leven met jou mee
    groeten Chris en Wil Bevelander

• 25 Februari 2013 - 11:02

Anneke :

hoi dames,
    Nu begrijpen we dat je daar in een hele andere wereld bent, en het zal wel even wennen zijn om weer in onze wereld te komen. Het is leuk om jullie verslagen te lezen en vallen hier tijdens het lezen van jullie verslagen ook van de ene verbazing in de andere. Ik wens jullie nog veel werkervaring toe de komende week, en hopelijke hebben jullie een voorspoedige terugreis. wij kijken uit naar de foto's......
    liefs René, Anneke, Tom, Bas en Sharon

• 25 Februari 2013 - 11:30

Wilma:

Ha Diva's
    Wat een prachtige verhalen hebben jullie weer geschreven.
    Ook wel schrijnend als je al schokkend boven op een vrachtauto weg gebracht wordt.
    Aal ik zie je al hangen door het raam met de spuit Valium.
    Wat een toestanden daar.
    Gelukkig gaat het met LouLou beter.
    Het zal nog moeilijk zijn om afscheid te nemen straks.
    Ik ben benieuwd naar jullie foto's hoor.
    Geniet nog deze week van alle nieuwe dingen misschien komt er nog iets bij op jullie CV.
    En vast een hele goede terug reis hopenlijk met minder turbulentie Cora.
    Groetjes Wilma.

• 25 Februari 2013 - 14:48

Willeke :

Dag Diva's,

Zo te lezen weten we wel wie het koffiekarretje op de IC kan blijven doen!!! tegen die CV van jullie kan niemand meer op! Dan ook maar direkt stevige stappers met sterke veters zodat je er niet naast kan gaan lopen! die gelakte nageltjes geloof ik wel...

lieve meiden, goede reis terug en tot ziens!
    Willeke

ps. baby's stinken hier ook wel naar urine...

• 25 Februari 2013 - 16:54

Marieke Polfliet:

Hey meiden,

Jullie hebben weer mooie verhalen zeg! Echt leuk en bijzonder. Kijk wel uit met het publiceren wat jullie allemaal geleerd hebben, want jullie kunnen nooit geen koffie meer drinken denk ik. Multi-inzetbare collega's hebben we gekregen :-).
    Nog even en jullie gaan weer op huis aan, het zal een enorme omschakeling zijn. Hopelijk hebben jullie een rustige vliegreis, zonder te veel hobbels en bobbels.
    Succes met afscheid nemen en tot ziens weer.

Groetjes Marieke

• 25 Februari 2013 - 18:58

Leen Noordzij :

Ha diva,s leuk om weer van alles te lezen. Vandaag hebben we je gemist. Justin is met de heli naar het ziekenhuis gebracht na een val van de schans. Alles lijkt ok met hem. Met de kies alles ok en ja wat een tegenstelling wij zitten na het adres skieden aan de pannenkoeken gebakken door je moeder en Hester. Maar jullie maken weer veel mee, thuis zal je veel te vertellen hebben. Wij kunnen thuis niet wachten op de foto,s en de verhalen. Kus voor de diva,s in de jungle

• 25 Februari 2013 - 19:19

Jelle (liefste Zoon):

Hee Cora en Aal,
    Heftige stukjes die ik allemaal lees,
    Sorry dat Ik heb niet eerder gereageerd!
    Veel plezier/ succes nog verder!
    Jelle

• 26 Februari 2013 - 19:56

Cees En Mirjam:

Hallo Diva's,
    Wat een verhalen zeg en toch ook wel een apart volkje die Haitianen ... Is het nog wel goedgekomen met de Mw die moest gaan bevallen of krijg je geen terugkoppeling van zo'n ziekenhuis ? Misschien hebben de medereizigers uiteindelijk toch wel geholpen met de bevalling...of zouden ze dan ook met belangstelling hebben toegekeken :-) Nog 1 weekje en je bent al weer terug, is wel voorbij gevlogen dan denk ik ? Met Balou gaat hier alles goed al heeft hij sinds vandaag weer ontdekt hoe leuk het is om het lel in te springen, vandaag wel 3 x ! Staat ons nog wat te wachten.... Nog veel succes daar en groeten van allemaal.

• 26 Februari 2013 - 22:38

Marja En Henk:

Hallo mesjes.
    Wat een belevenissen allemaal.
    Nog een week dan zijn jullie weer thuis.
    Hier in Deventer nog alles rustig nog geen baby voor Tjarda en Kay.
    Misschien wordt je hulp nog wel ingeroepen als je thuis bent.
    Bevallingen staan nu toch ook op je c.v. !!
    Laatste sneeuw weggesmolten.
    Tegen de tijd dat jullie terugkomen hopen we op voorjaarsweer.
    Voor jullie wel zo prettig!!!!!

• 27 Februari 2013 - 00:19

Samira:

Hallo multitasking Diva's,

Net alle verslagen gelezen. Onvoorstelbaar hoe jullie je onder deze omstandigheden staande houden. Het toont wel lef en flink wat doorzettingsvermogen. Daar mogen jullie best trots op zijn. Ik hoop dat, buiten het dankbare werk dat jullie verrichten, jullie het ook naar de zin hebben. Alida, ik hoop dat het met de muizen meevalt......wie weet heb je geeneens tijd om ze op te merken.
    Leuk om jullie verslagen te lezen. Ga door met het goede werk en heel veel succes met het verder aanvullen van de CV's.

Groetjes, Samira.

• 27 Februari 2013 - 17:19

A.Dijkshoorn:

Hallo dames,het is leuk om te lezen hoe hullie alles beleven en gelukkig bezitten jullie een goede dosis
    humor. Dat is goed om alles te relativeren.Jullie doen goed werk daar. Nog een fijne laatste week
    en tot gouw.

groetjes Akke en de rest van de familie